Effectiveness of Interactive Flip Book Sekapati Media on Elementary School Listening Skills
DOI:
https://doi.org/10.30738/icepgsd.v3i1.396Keywords:
Interactive flip book, learning media, listening skills, elementary schoolAbstract
This study aims to see the effectiveness of an interactive Flipbook learning media SEKAPATI (History of Kapitan Patimura) with the hope that Indonesian language subjects can be represented in an interesting, innovative, creative, and fun way. A flipbook is a software that is used to create learning media using 3D effects. This application makes the appearance of electronic books more attractive with additional animations, images, videos, and audio to improve students' listening skills. The results show that interactive flipbooks are effective in improving learning outcomes in students' listening skills. The results of the calculation are known that the significant value of 2 tails obtained a value of < 0.005 (0.00< 0.05) This indicates that Ho is rejected or Ha is accepted.
References
Halijah. 2017. "Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Think Pair Share." Jurnal Global Edukasi 325-330.
Sri Hariani, Ida Kurnia. 2014. "Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas VA SDN Balasklumprik 1 No.434 Surabaya." JPGSD 2 .
Prakasiwi, Ely. 2015. Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Anak Melalui Model Number Heads Together Dengan Media Audio Pada Siswa Kelas V SDN Sukorejo 02. Skripsi, : Universitas Negeri Semarang.
Azhar, Arsyad. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.
Wiarto, Giri. 2016. Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Laksitas
Salikhah, Norma Dwi. 2016. "Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif ." CAKRAWALA 109.
Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press
Rif'ati Dina Handayani, Dendik Udi Mulyadi Sri Wahyuni. 2016. "Pengembangan Media Flash Flipbook Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran IPA di
SMP." Jurnal Pembelajaran Fisika 296-301.
Erfan Handoko, Sri Hayati Agus Setyo Budi. 2015. "Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pesera Didik." Journal Prosiding Seminar Nasional Fisika 49-54
Sudarsiman S, Tri Andarini Masykuri M. 2013. "Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Melalui Media Flipchart dan Video Ditinjau dari Kemampuan Verbal dan Gaya Belajar." Jurnal Bioedukasi 102-119.
Ningsih, Suwarti. 2015. "Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Beringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali." Jurnal Kreatif Tadulako Online 245
Tarigan, Henry Guntur. 2013. Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018).
Pengembangan bahan ajar menggunakan aplikasi kvisoft flipbook maker materi himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.
Scotese, C. R. (2004). A continental drift flipbook. The Journal of Geology, 112(6), 729-741.
Novitasari, Karisma. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Masa Pelajaran Ski Mi Kelas V Al-Hayatul Islamiyah. Skripsi, Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evakuasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.