Effectiveness of Interactive Flip Book Sekapati Media on Elementary School Listening Skills

Authors

  • Wahyu Nuning Budiarti Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali
  • Gigih Winandika Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali
  • Mawan Akhir Riwanto Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali
  • Aris Naeni Dwiyanti Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali
  • Yusuf Hasan Baharudin Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali
  • Nuf Anggraeni Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali

DOI:

https://doi.org/10.30738/icepgsd.v3i1.396

Keywords:

Interactive flip book, learning media, listening skills, elementary school

Abstract

This study aims to see the effectiveness of an interactive Flipbook learning media SEKAPATI (History of Kapitan Patimura) with the hope that Indonesian language subjects can be represented in an interesting, innovative, creative, and fun way. A flipbook is a software that is used to create learning media using 3D effects. This application makes the appearance of electronic books more attractive with additional animations, images, videos, and audio to improve students' listening skills.  The results show that interactive flipbooks are effective in improving learning outcomes in students' listening skills. The results of the calculation are known that the significant value of 2 tails obtained a value of < 0.005 (0.00< 0.05) This indicates that Ho is rejected or Ha is accepted.

References

Halijah. 2017. "Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Think Pair Share." Jurnal Global Edukasi 325-330.

Sri Hariani, Ida Kurnia. 2014. "Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas VA SDN Balasklumprik 1 No.434 Surabaya." JPGSD 2 .

Prakasiwi, Ely. 2015. Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Anak Melalui Model Number Heads Together Dengan Media Audio Pada Siswa Kelas V SDN Sukorejo 02. Skripsi, : Universitas Negeri Semarang.

Azhar, Arsyad. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Wiarto, Giri. 2016. Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Laksitas

Salikhah, Norma Dwi. 2016. "Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif ." CAKRAWALA 109.

Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press

Rif'ati Dina Handayani, Dendik Udi Mulyadi Sri Wahyuni. 2016. "Pengembangan Media Flash Flipbook Untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran IPA di

SMP." Jurnal Pembelajaran Fisika 296-301.

Erfan Handoko, Sri Hayati Agus Setyo Budi. 2015. "Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pesera Didik." Journal Prosiding Seminar Nasional Fisika 49-54

Sudarsiman S, Tri Andarini Masykuri M. 2013. "Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Melalui Media Flipchart dan Video Ditinjau dari Kemampuan Verbal dan Gaya Belajar." Jurnal Bioedukasi 102-119.

Ningsih, Suwarti. 2015. "Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Beringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali." Jurnal Kreatif Tadulako Online 245

Tarigan, Henry Guntur. 2013. Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018).

Pengembangan bahan ajar menggunakan aplikasi kvisoft flipbook maker materi himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.

Scotese, C. R. (2004). A continental drift flipbook. The Journal of Geology, 112(6), 729-741.

Novitasari, Karisma. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Masa Pelajaran Ski Mi Kelas V Al-Hayatul Islamiyah. Skripsi, Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evakuasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2022-09-15

How to Cite

Wahyu Nuning Budiarti, Gigih Winandika, Mawan Akhir Riwanto, Dwiyanti, A. N. ., Yusuf Hasan Baharudin, & Nuf Anggraeni. (2022). Effectiveness of Interactive Flip Book Sekapati Media on Elementary School Listening Skills. Proceeding PGSD UST International Conference on Education, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.30738/icepgsd.v3i1.396