Pelatihan pembuatan poster, e-book, dan video melalui platform canva for education bagi guru sekolah dasar

Authors

  • Retno Wihyanti SD Negeri 3 Kedungwuluh

DOI:

https://doi.org/10.30738/snhppkm.v1i1.633

Keywords:

belajar.id account, canva for education, learning media, teacher training

Abstract

The purpose of this paper is to describe the training activities for making posters, e-books, and learning videos using the Canva for Education platform by using belajar.id account for elementary school’s teachers. The training subjects were 22 teachers in the Kelompok Kerja Guru (KKG) Ki Hajar Dewantara, Purwokerto Barat, Banyumas, Central Java. The result of the training is that participants make posters, e-books, and learning videos containing subject matter according to the class being taught in accordance with the aspects that have been determined in the assessment instrument for each product. The conclusion of the training is that teachers can create posters, e-books, and learning videos containing subject matter that can be used in learning using the Canva For Education platform by using belajar.id account.

References

Amrina, Mudinillah, A., & Handayani, E. P. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Gunung Padang Panjang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(2), 101-116. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v6i2.4519.

Bakri, N.F., Simaremare, E.S., Lingga, I.S., & Susilowaty, R.A. (2021). Pelatihan Pembuatan Materi Presentasi dan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva kepada Guru di Kota Medan dan Jayapura Secara Online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1-10. http://journal2.um.ac.id/index.php/jipg/article/view/18777.

Fajri, Z., Riza, I.F.D., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, U, & Andila, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Apilkasi Canva dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10 (3), 397-408. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/8583/0.

Mulyawati, I., Arini, N.W., & Polina, L. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran Canva dan Padlet bagi Guru SD di SDN Pulogebang 09 Pagi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 170-174. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i1.7670.

Nurhayati, N., Vianty, M., Nisphi, M. L., & Sari, D. E. (2022). Pelatihan dan Pendampingan Desain dan Produksi Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva for Education bagi Guru Bahasa di Kota Palembang. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 171-180. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.8340.

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo UNPAM, 8 (2), 79-96. http://dx.doi.org/10.32493/sasindo.v8i2.79-96.

Rosidah, A. (2021). Memanfaatkan Canva for Education untuk Membuat Media Pembelajaran Digital, (Online), (https://lpmpdki.kemdikbud.go.id/memanfaatkan-canva-for-education-untuk-membuat-media-pembelajaran-digital/), diakses 31 Oktober 2022.

Sunardi, D., Sahputra, E., Hidayah, A.K. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran bagi Guru SMA Muhammadiyah 4 Kota Bengkulu. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknologi Terbarukan, 1(1), 29-34. https://jurnal.ikhafi.or.id/index.php/jpmtt/article/view/340.

Utami, K.P. (2021). Optimalisasi Canva for Education dalam Pembuatan Bahan Ajar, (Online), (https://jatengpos.co.id/optimalisasi-canva-for-education-dalam-pembuatan-bahan-ajar/arif/), diakses 31 Oktober 2022.

Wijaya, I.G.N.S., Ciptahadi, K.G.O., Ayuningsih, N.P.M., Yasa, I.G.D., Adnyani, N.K.E.P. (2021). Pelatihan Media Pembelajaran Canva bagi Guru SDN Tulangampiang Denpasar di Masa Pandemi Covid-19. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 5(2), 248-257. https://doi.org/10.36841/integritas.v5i2.1143

Wulandari, T. & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD . Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245.

Downloads

Published

2022-11-30

Issue

Section

Volume 1 Nomor 1 Tahun 2022