Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Nyadran di Dusun Nulisan Kecamatan Moyudan Sleman
Keywords:
Ethnomathematics, Nyadran, Fundamental Mathematical ActivitiesAbstract
Culture is an activity or habit that is carried out by humans continuously and from generation to generation. One example of culture found in Java is the Nyadran Tradition. The Nyadran tradition or some call it Ruwahan is a pilgrimage to the grave aimed at sending or praying for ancestors before the month of Ramadan. This research aims to examine and explore six fundamental mathematical activities according to Bishop in the Nyadran tradition in Nulisan hamlet, Moyudan Sleman sub-district. The research is presented descriptively using a qualitative research approach. The data collection technique used is literature study as well as interviews and documentation from community leaders, with the analysis technique being data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study found that the Nyadran Tradition in Nulisan Hamlet contains the six fundamental mathematical activities, namely explaining, locating, designing, counting, measuring, and playing.
References
Ade Novia Rahma, Rahmawati, & Zukrianto. (2021). PREDIKSI 1 RAMADHAN TAHUN 1445-1460 H DENGAN APLIKASI SISTEM MODULO 7. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 2(1), 96–111. https://doi.org/10.46306/lb.v2i1.49
Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran .matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117
Amir, M. F. (2015). PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR.
Ariyanti, J. (2016a). Bentuk Makna Simbolis dan Fungsi Tradisi Nyadran di Desa Kedunglo, Kecamatan Kemiri, Kabupaten Purworejo. 03.
Ariyanti, J. (2016b). Bentuk Makna Simbolis dan Fungsi Tradisi Nyadran di Desa Kedunglo, Kecamatan Kemiri, Kabupaten Purworejo. Vol. / 08 / No. 03, 67–77.
Azzahroh, A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Melalui Aktivitas fundamental Matematis pada Kesenian Tayub Kabupaten Blora. Repository IAIN Kudus. http://repository.iainkudus.ac.id/id/eprint/8748
Bagio, A. A., & Priyadarshana, W. (2023). Nyadran Tradition as the Implementation of Religious Moderation in Buddhism. Subhasita: Journal of Buddhist and Religious Studies, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.53417/jsb.98
Brinus, K., Makur, A., & Nendi, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP. Research Gate. https://www.researchgate.net/profile/Alberta-Makur/publication/333546681_Pengaruh_Model_Pembelajaran_Kontekstual_terhadap_Pemahaman_Konsep_Matematika_Siswa_SMP/links/5d06fbfd458515b055d8e02e/Pengaruh-Model-Pembelajaran-Kontekstual-terhadap-Pemahaman-Konsep-Matematika-Siswa-SMP.pdf
Fitriyah, A. (2021). Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Weh-wehandi Kecamatan Kaliwungu Kendal. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Hartoyo, A. (2013). Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(1). https://doi.org/10.26418/jpmipa.v2i1.2180
K Abdullah. (2018). Beberapa Metodologi dalam Penelitian Pendidikan dan Manajemen. 2018.
Marinka, D. O., & Febriani, P. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. 03(02).
Merliza, P. (2022). EKSPLORASI KONSEP MATEMATIKA PADA BANGUNAN MENARA SIGER LAMPUNG. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 6(2), 277–285. https://doi.org/10.33369/jp2ms.6.2.277-285
Nadila. (2022). TRADISI NYADRAN SEBAGAI UPAYA MEMBANGUN KERUKUNAN UMAT BERAGAMA DI DESA NGALIYAN KECAMATAN BEJEN KABUPATEN TEMANGGUNG. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/18131/1/Skripsi_1804036032_Nadila.pdf
Nopikasari, A., Harahap, N., & Wahyuni, B. (2023). EKPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA BUDAYA MALAM NUJUH LIKUR ATAU MALAM KE 27 RAMADHAN MASYARAKAT SELUMA. Jurnal Pendidikan Tematik. https://www.siducat.org/index.php/jpt/article/view/871
Nurhaedah. (2012). IbM PENDEKATAN KONTEKSTUAL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING/CTL) DALAM PEMBELAJARAN BAGI GURU-GURU DI SDN INPRES BIRA 2 BONTOA MAKASSAR.
Pitaloka, D., & Prasetyo, D. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA ASPEK MEASURING DAN COUNTING PADA AKTIVITAS PEMBUATAN JAMU DI DESA WISATA JAMU GENDONG KIRINGAN, BANTUL, YOGYAKARTA. Prosiding Sendika, 8 no 2. https://repository.usd.ac.id/44670/1/8694_1883-4423-1-PB.pdf
Ramadhani, S. A. Z., & Abdoeh, N. M. (2020). TRADISI PUNGGAHAN MENJELANG RAMADHAN. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 3(1), 51–65. https://doi.org/10.31538/almada.v3i1.495
Safitri, A. H. I., Novaldin, I. D., & Supiarmo, M. G. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Tradisional Uma Lengge. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3311–3321. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.851
Saputri, R. M., Rinenggo, A., & Suharno, S. (2021). EKSISTENSI TRADISI NYADRAN SEBAGAI PENGUATAN IDENTITAS NASIONAL DI TENGAH MODERNISASI. CIVICS EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL (CESSJ), 3(2), 99. https://doi.org/10.32585/cessj.v3i2.2080
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. PT Kanisius. https://books.google.co.id/books?id=YY9LEAAAQBAJ&lpg=PR5&ots=gzFd3WU6Nd&dq=analisis%20data%20kualitatif&lr&hl=id&pg=PA4#v=onepage&q=analisis%20data%20kualitatif&f=false
Turmuzi, M., Sudiarta, I. G. P., & Suharta, I. G. P. (2022). Systematic literature review: Etnomatematika kearifan lokal budaya Sasak. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 397–413. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1183
Yunus, N. A., Hulukati, E., & Djakaria, I. (2019). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Peserta Didik. Jambura Journal of Mathematics, 2(1), 30–38. https://doi.org/10.34312/jjom.v2i1.2591
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sterivia Mercyananta Mayliaputri, Dessy Agustin Savina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.