Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Nyadran di Dusun Nulisan Kecamatan Moyudan Sleman

Authors

  • Sterivia Mercyananta Mayliaputri Universitas Sanata Dharma Yogyakarta
  • Dessy Agustin Savina Univesitas Sanata Dharma Yogyakarta

Keywords:

Ethnomathematics, Nyadran, Fundamental Mathematical Activities

Abstract

Culture is an activity or habit that is carried out by humans continuously and from generation to generation. One example of culture found in Java is the Nyadran Tradition. The Nyadran tradition or some call it Ruwahan is a pilgrimage to the grave aimed at sending or praying for ancestors before the month of Ramadan. This research aims to examine and explore six fundamental mathematical activities according to Bishop in the Nyadran tradition in Nulisan hamlet, Moyudan Sleman sub-district. The research is presented descriptively using a qualitative research approach. The data collection technique used is literature study as well as interviews and documentation from community leaders, with the analysis technique being data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study found that the Nyadran Tradition in Nulisan Hamlet contains the six fundamental mathematical activities, namely explaining, locating, designing, counting, measuring, and playing.

References

Ade Novia Rahma, Rahmawati, & Zukrianto. (2021). PREDIKSI 1 RAMADHAN TAHUN 1445-1460 H DENGAN APLIKASI SISTEM MODULO 7. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 2(1), 96–111. https://doi.org/10.46306/lb.v2i1.49

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic literature review: Efektivitas pendekatan pendidikan matematika realistik pada pembelajaran .matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117

Amir, M. F. (2015). PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR.

Ariyanti, J. (2016a). Bentuk Makna Simbolis dan Fungsi Tradisi Nyadran di Desa Kedunglo, Kecamatan Kemiri, Kabupaten Purworejo. 03.

Ariyanti, J. (2016b). Bentuk Makna Simbolis dan Fungsi Tradisi Nyadran di Desa Kedunglo, Kecamatan Kemiri, Kabupaten Purworejo. Vol. / 08 / No. 03, 67–77.

Azzahroh, A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Melalui Aktivitas fundamental Matematis pada Kesenian Tayub Kabupaten Blora. Repository IAIN Kudus. http://repository.iainkudus.ac.id/id/eprint/8748

Bagio, A. A., & Priyadarshana, W. (2023). Nyadran Tradition as the Implementation of Religious Moderation in Buddhism. Subhasita: Journal of Buddhist and Religious Studies, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.53417/jsb.98

Brinus, K., Makur, A., & Nendi, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP. Research Gate. https://www.researchgate.net/profile/Alberta-Makur/publication/333546681_Pengaruh_Model_Pembelajaran_Kontekstual_terhadap_Pemahaman_Konsep_Matematika_Siswa_SMP/links/5d06fbfd458515b055d8e02e/Pengaruh-Model-Pembelajaran-Kontekstual-terhadap-Pemahaman-Konsep-Matematika-Siswa-SMP.pdf

Fitriyah, A. (2021). Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Weh-wehandi Kecamatan Kaliwungu Kendal. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr

Hartoyo, A. (2013). Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(1). https://doi.org/10.26418/jpmipa.v2i1.2180

K Abdullah. (2018). Beberapa Metodologi dalam Penelitian Pendidikan dan Manajemen. 2018.

Marinka, D. O., & Febriani, P. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. 03(02).

Merliza, P. (2022). EKSPLORASI KONSEP MATEMATIKA PADA BANGUNAN MENARA SIGER LAMPUNG. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 6(2), 277–285. https://doi.org/10.33369/jp2ms.6.2.277-285

Nadila. (2022). TRADISI NYADRAN SEBAGAI UPAYA MEMBANGUN KERUKUNAN UMAT BERAGAMA DI DESA NGALIYAN KECAMATAN BEJEN KABUPATEN TEMANGGUNG. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/18131/1/Skripsi_1804036032_Nadila.pdf

Nopikasari, A., Harahap, N., & Wahyuni, B. (2023). EKPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA BUDAYA MALAM NUJUH LIKUR ATAU MALAM KE 27 RAMADHAN MASYARAKAT SELUMA. Jurnal Pendidikan Tematik. https://www.siducat.org/index.php/jpt/article/view/871

Nurhaedah. (2012). IbM PENDEKATAN KONTEKSTUAL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING/CTL) DALAM PEMBELAJARAN BAGI GURU-GURU DI SDN INPRES BIRA 2 BONTOA MAKASSAR.

Pitaloka, D., & Prasetyo, D. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA ASPEK MEASURING DAN COUNTING PADA AKTIVITAS PEMBUATAN JAMU DI DESA WISATA JAMU GENDONG KIRINGAN, BANTUL, YOGYAKARTA. Prosiding Sendika, 8 no 2. https://repository.usd.ac.id/44670/1/8694_1883-4423-1-PB.pdf

Ramadhani, S. A. Z., & Abdoeh, N. M. (2020). TRADISI PUNGGAHAN MENJELANG RAMADHAN. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 3(1), 51–65. https://doi.org/10.31538/almada.v3i1.495

Safitri, A. H. I., Novaldin, I. D., & Supiarmo, M. G. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Tradisional Uma Lengge. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3311–3321. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.851

Saputri, R. M., Rinenggo, A., & Suharno, S. (2021). EKSISTENSI TRADISI NYADRAN SEBAGAI PENGUATAN IDENTITAS NASIONAL DI TENGAH MODERNISASI. CIVICS EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL (CESSJ), 3(2), 99. https://doi.org/10.32585/cessj.v3i2.2080

Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. PT Kanisius. https://books.google.co.id/books?id=YY9LEAAAQBAJ&lpg=PR5&ots=gzFd3WU6Nd&dq=analisis%20data%20kualitatif&lr&hl=id&pg=PA4#v=onepage&q=analisis%20data%20kualitatif&f=false

Turmuzi, M., Sudiarta, I. G. P., & Suharta, I. G. P. (2022). Systematic literature review: Etnomatematika kearifan lokal budaya Sasak. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 397–413. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1183

Yunus, N. A., Hulukati, E., & Djakaria, I. (2019). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Peserta Didik. Jambura Journal of Mathematics, 2(1), 30–38. https://doi.org/10.34312/jjom.v2i1.2591

Published

2023-12-31