Analisis buku teks berjudul “Bahasa Inggris Work in Progress”

Authors

  • Huda Khaeru Sani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.36597/heal.v1i1.1466

Keywords:

evaluasi buku teks pelajaran, Buku Teks EFL, Bahasa inggris

Abstract

Buku pelajaran merupakan salah satu bahan ajar yang penting dalam kegiatan belajar mengajar, terlebih bagi guru yang belum mampu atau belum siap membuat bahan ajar secara mandiri berdasarkan standar penulisan buku teks pelajaran. Standar buku teks pelajaran memiliki aspek isi, bahasa, penyajian dan kegrafikan.Salah satu fungsi dasar buku teks adalah menyediakan pengetahuan secara sistematis sehingga dapat dengan mudah dipelajari oleh peserta didik dengan cara yang mudah dan teratur. Penggunaan buku ajar ini dapat menjamin bahwa peserta didik didalam kelas yang berbeda akan mendapatkan konten yang serupa sehingga dapat dinilai dengan cara yang sama. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bahwa kualitas buku ajar  sesuai persyaratan buku teks Bahasa Inggris yang baik dan untuk memudahkan guru sebagai pengguna buku teks untuk memeriksa buku teks yang digunakan saat ini. Berdasarkan ketujuh aspek penilaian, dapat disimpulkan bahwa buku teks Bahasa Inggris Work in Progress” cukup baik tetapi tidak terlalu direkomendasikan karena skor totalnya adalah 108 (di bawah 110). Berdasarkan analisis tujuan dan pendekatan, buku teks yang dipilih memenuhi program pengajaran. Penataan kontennya rapi dan terorganisir, serta setiap bagian dari konten bahasa diberikan dengan jelas dan mudah dibedakan.

 

An analysis of the textbook entitled “Bahasa Inggris Work in Progress.”

 

Abstract: Textbooks are one of the important teaching materials in teaching and learning activities, especially for teachers who are not able or ready to make teaching materials independently based on textbook writing standards. Textbook standards have aspects of content, language, presentation, and graphics. One of the basic functions of textbooks is to provide knowledge systematically so that learners can easily learn it in an easy and orderly way. The use of these textbooks can guarantee that students in different classes will get similar content so that it can be assessed in the same way. The purpose of this study is to find out if the quality of textbooks matches the requirements of good English textbooks and to make it easier for teachers as textbook users to check the textbooks used today. Based on the seven aspects of the assessment, it can be concluded that the textbook "Bahasa Inggris Work in Progress" is Quite good but not highly recommended as the total score is 108 (under 110). Based on the analysis of goals and approaches, the selected textbook meets the teaching program. The content arrangement is neat and organized, and each part of the language content is clearly rendered and easily distinguished.

References

Alan Cunningsworth - Choosing your coursebook (Handbooks for the English Classroom) (1995). (n.d.).

Gómez-Rodríguez, L. F. (2010). English textbooks for teaching and learning English as a foreign language: do they really help to develop communicative competence? Educación y Educadores, 13(3), 327–346. https://doi.org/10.5294/edu.2010.13.3.1

H.Douglas Brown. (2000). Teaching by principles. In Teaching by Principles An Interactive Approach to Language Pedagogy (p. 491).

Kathleen_Graves_Designing_Language_Cours. (n.d.).

Ramadhana, M. A. (2019). Analisis buku teks bahasa Inggris SMP: Developing English Competencies. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 2(3), 273–283. https://e-journal.my.id/jsgp/article/view/542

Richards, J. C., & Schmidt, R. (2010). Dictionary of language teaching and applied linguistics. In Proceedings of the 21st Asian Pacific Weed Science Society (APWSS) Conference, 2-6 October 2007, Colombo, Sri Lanka.

Downloads

Published

16-01-2024

How to Cite

Sani, H. K. (2024). Analisis buku teks berjudul “Bahasa Inggris Work in Progress”. Humanities, Education, Applied Linguistics, and Language Teaching: Conference Series, 1(1), 8–13. https://doi.org/10.36597/heal.v1i1.1466

Issue

Section

##section.default.title##