Analisis Kebutuhan Soal Tipe Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) untuk Memfasilitasi Kemampuan Numerasi Siswa Fase D

Authors

  • Anisa Hilmia Risdayati Universitas Riau
  • Kartini Kartini Universitas Riau
  • Yenita Roza Universitas Riau

Keywords:

Assessment of Minimum Competency, Numeracy Skills, Algebra

Abstract

The Minimum Competency Assessment (AKM) is a replacement for the National Examination (UN) which is one of the policies in the independent learning curriculum currently implemented. Based on the results of the National Education Report, it is known that students' numeracy skills are below minimum competency standards in 2021. AKM's numeracy skills are related to the ability to analyze, interpret, use and communicate various kinds of numbers and mathematics symbols to solve problems in various life contexts. One way to train numeracy skills is by providing AKM questions that match the indicators of numeracy skills, therefore the aim of this research is to produce AKM type questions that will be used to facilitate students' numeracy skills. This research uses a development study model with two stages, namely preliminary and formative evaluation. The sample in this study consisted of 42 state junior high schools in the city of Pekanbaru. This research instrument uses a documentation study of junior high school level education reports in 2023. The results of Pekanbaru students' numeracy skills based on the 2023 Middle School Education Report are in the medium category with a score of 61.48. The results obtained indicate the need for efforts to encourage more students to achieve minimum competency and student competency in algebra content is still low compared to other content. These findings are used as the basis for the need to develop AKM questions to facilitate students' numeracy skills on algebra topics.

References

Asrijanty. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan KebudayaanPembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Baharuddin, M., Sukmawati, S., & C, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy, 6 (2), 90–101.

Fauzi, F. G., Melyana, F., Rahmawati, D., Yasmin, S., & Nurrahmah, A. (2021). Analisis Literasi Numerasi Siswa Kelas VIII Di SMP Petri Jaya Jakarta Timur Pada Konten Aljabar. Original Research, 1 (2), 83–91.

Hasanah, M., & Hakim, T. F. L. (2021). Analisis Kebijakan Pemerintah Pada Assesmen Kompetensi Minimum (AKM) Sebagai Bentuk Perubahan Ujian Nasional (UN). Irsyaduna: Jurnal Studi …, 1 (3), 252–260.

Irwandi, B., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Statistis Peserta Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Jurnal Gantang, 6 (2), 177–183. https://doi.org/10.31629/jg.v6i2.3961

Izzatin, M., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Dewi, N. R. (2021). Pengembangan Literasi Numerasi Siswa Melalui Soal HOTS, 5 (1), 630–634.

Kemendikbud. (2020a). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan KebudayaanPembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2020b). Desain Pengembangan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Jakarta: Pusat Asesmen dan Pembelajaran, Badan Penelitian dan Pengembangan dan perbukuan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Nasrullah, N., Ainol, A., & Waluyo, E. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Soal Akm (Asesmen Kompetensi Minimum) Kelas. Jurnal THEOREMS (The Original …, 7 (2), 117–124.

Pusmendik. (2021). Rapor Pendidikan Kota Pekanbaru Tahun 2021. Pekanbaru: Pusat Asesmen Pendidikan.

Pusmenjar. (2020). Desain Pengembangan Soal AKM. Jakarta: Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, Pengembangan Dan Perbukuan.

Rahadyan, A., & Kurniawan, I. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas XI dalam Penyelesaian Soal Tipe AKM pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Didactical Mathematics, 3 (2), 84–91.

Rahmi, Z. (2022). Pengembangan Soal AKM (Asesmen Kompetensi Minimum) Numerasi untuk Siswa SMP. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Sani, R. A. (2021). Pembelajaran Berorientasi AKM: Asesmen Kompetensi Minimum. Jakarta: Bumi Aksara.

Sari, A. F., & Aini, I. N. (2022). Analisis Literasi Numerasi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (2), 11963–11969. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/4350

Tessmer, M. (1998). Planning and Conducting Formative Evaluations. Kogan Page Limited.

Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio, 7 (2), 498–508.

Yusuf, R. M. M., & Ratnaningsih, N. (2022). Analisis Kesalahan Numerasi Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Assesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Paedagogy, 9 (1), 24. https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4507

Published

2023-12-23