Eksplorasi Etnomatematika pada Pembuatan Layangan Sendaren Berdasarkan Aspek Fundamental Bishop

Authors

  • Aloisius Fieri Dharma Putra Universitas Sanata Dharma
  • Margareta Elvina Yulianingrum Universitas Sanata Dharma
  • Adhi Surya Nugraha Universitas Sanata Dharma

Keywords:

traditional game, kite, sendaren kite, fundamental activity

Abstract

Layangan is one of the traditional games using kite media made from thin sheets of material that are flown into the air and controlled by ropes or threads. Competing with games that involve technology makes traditional kite games need to be preserved.  The culture of traditional kite games is able to reflect the value of art, skills and valuable cultural heritage. The purpose of this study is to identify and analyze aspects of mathematical fundamental activities contained in traditional kite games, especially sendaren kites. The results of the identification and analysis are explored so that they can be used in learning mathematics at school. This article uses descriptive qualitative research methods. The data collection techniques used are literature study and observation of kite objects. The results of this study are aspects of fundamental mathematical activity according to Bishop and mathematical concepts for learning mathematics materials. In the sendaren kite, 6 aspects of fundamental activities can be analyzed by involving the mathematical concepts contained in the sendaren kite.

References

A. I. Sulestry, & M. R. Baharuddin. (2019). Media Pembelajaran Geometri dalam Konsep Behavioristik. Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Komputer, 2, 43–46.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Ahmad Ilham Ansori, & Indah Chrysanti Angge. (2023). Video Tutorial Pembuatan Layang-Layang dengan Menerapkan Ragam Hias Khas Gresik pada Komunitas Pelayang Jara’an. Jurnal Seni Rupa, 11, 167–178. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/va/article/view/54730

Aini Fitriyah. (2021). Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Weh-wehandi Kecamatan Kaliwungu Kendal. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6, 50–59.

Alan J. Bishop. (2016). Can Values Awareness Help Teachers and Parents Transition Preschool Learners into Mathematics Learning? https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-23935-4_3

Alifia Sri Agustin, Mentari Sekarwati, Muhammad Asdi Elviston, & Nur Tsani Latifah. (2022). Etnomatematika pada Kebudayaan Jawa dalam Mengembangkan Kemampuan Lierasi Matematis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV, 4, 195–201.

Aliyah, N. (2016). Perapan Fase-Fase Pembelajaran Van Hiele untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Simetri Lipat dan Pencerminan Bangun Datar Siswa Kelas IV SDN Tegalgede 02 Jember [Universitas Jember]. http://repository.unej.ac.id/handle/123456789/77624

Almanfaluthi, B., & Juniar, J. (2020). Konsep Motion Graphics Pengenalan Layang-Layang Sebagai Budaya Bangsa. Jurnal Desain, 7(2), 99. https://doi.org/10.30998/jd.v7i2.5361

Anggita, G. M. (2019). Eksistensi Permainan Tradisional sebagai Warisan Budaya Bangsa. JOSSAE : Journal of Sport Science and Education, 3(2), 55. https://doi.org/10.26740/jossae.v3n2.p55-59

Aryo Dwinto Putro, & Syarip Hidayat. (2018). Perancangan Buku Aktivitas Museum Layang-Layang Indonesia Untuk Anak Usia 7 – 12 Tahun. Art & Design, 5, 84–107.

Dahlan, J. A. , & P. R. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2, 133–150. http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/JNPM/article/view/987

Dwi Ida Nur Safitri. (2020). Variasi Pemahaman Konsep Sebangun dan Kongruen. Seminar Nasional Pendidikan dan Ilmu Matematika , 327–333.

Erfayliana, Y. (2016). Aktivitas Bermain dan Perkembangan Jasmani Anak. Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3, 145–158. http://www.ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/view/1334

Fersiana Meli Widiastuti, Edi Hidayat, & Sinta Verawati Dewi. (2022). Konsep Matematis pada Proses Pembuatan Layang-layang Sendaren. Jurnal Kongruen, https://publikasi.unsil.ac.id/index.php/kongruen/issue/view/16.

Hada, K. L., Maulida, F. I., Dewi, A. S., Dewanti, C. K., & Surur, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Blabak Trarerodi pada Materi Geometri Transformasi: Tahap Expert Review. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(2), 155. https://doi.org/10.21043/jmtk.v4i2.12047

Hardiarti, & Sylviyani. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segi Empat pada Candi Muaro Jambi. AKSIOMA, 8(2), 99. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1707

Hendra Santosa, Dyah Kustiyanti, & I Komang Sudirga. (2018). Jejak Karawitan dalam Kakawin Sumanasantaka. https://www.academia.edu/download/57253131/272-1242-1-PB.pdf

Kemendikbud. (2016). Kemendikbud. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/sendaren

Manik, S. Y., Sayu, S., & Munaldus, M. (2022). Identifikasi Etnomatematika pada Kain Tenun Corak Libau Suku Dayak De’sa Kabupaten Sintang. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(2), 68–81. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i2.213

Mikkolainen. (2016). Fly through the History of Kites. Dalam History Of Kites.

Prahmana, R. C. (2017). Design Research: (Teori dan implementasinya: Suatu pengantar). Rajawali Pers. https://opac.isi.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43532

Putro, A. D. , & Hidayat, S. (2018). Perancangan Buku Aktivitas Museum Layang-layang Indonesia Untuk Anak Usia 7-12 Tahun (Vol. 5). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/artdesign/article/view/6040

Wahyudin, W., Saryoko, A., Aziz, A., & Nurmalia, L. (2020). Selection of Extracurricular Activities in SMK Insan Aqilah 4 jakarta Using Profile Matching Method. Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 16(1), 39–44. https://doi.org/10.33480/pilar.v16i1.913

Widiastuti, F., M., H. E., & Dewi, S. V. (2022). Konsep Matematis pada Proses Pembuatan Layang-layang Sendaren. Jurnal Kongruen, 1. https://publikasi.unsil.ac.id/index.php/kongruen/article/view/249

Widya Pramestika, I., & Suci Apriani, M. (2021). Aktivitas Fundamental Matematis pada Tari Srimpi Pandhèlori. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2). https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.4789

Published

2023-12-23